Eva Ekvall Hansson, Lunds Universitet, 100000

Bakgrund och motivering

Grundbehandlingen för artros ges ofta som artrosskola, antingen på plats i primärvården eller digitalt. Forskning visar att denna behandling är påtagligt underutnyttjad. Det är inte heller klarlagt om nuvarande artrosskola möter nutida ambitioner om personcentrerad vård. Trots att samhället utvecklats och digitaliserats alltmer, samt att fler personer drabbas av artros, är artrosskolan utformad på ett liknande sätt som när den utvecklades för 30 år sedan, även om den idag ges både fysiskt och digitalt.

Syfte och mål

Det övergripande syftet med projektet är att utveckla och utvärdera en personcentrerad artrosskola i form av en Massive Open Online Course (MOOC) för grundbehandling av artros i Sverige. Specifikt avser vi att:

I en kvalitativ studie undersöka vilka behov personer med artros har avseende stöd för att lära sig leva med artros och leva det liv man önskar trots sin kroniska sjukdom.

Utveckla en personcentrerad MOOC för grundbehandling av artros, uifrån resultaten av den första studien.

Utvärdera genomförbarhet (feasibility) av en randomiserad, kontrollerad studie av effekten av grundbehandling av artros via en MOOC.

Metod

Projektet genomförs i 3 steg:

En kvalitativ fokusgruppstudie, där personer med artros medverkar.EM I detta steg genomförs fokusgrupper med personer med artros, för att utforska preferenser kring innehåll i en framtida MOOC och på vilket sätt MOOC’en ska levereras.

MOOC’en utvecklas, med utgångspunkt från resultat från den kvalitativa studien och baserat på re-ablement. I detta steg utvecklas MOOC’en. Resultaten från steg 1 används och utvecklingen baseras på på re-ablement, där personens egna mål är nyckeln till att skräddarsy interventionen för den specifika personen.

En pilot- och feasibility-studie inför en RCT. I detta steg genomförs en pilot- och feasibility-studie, det vill säga genomförbarheten av en större klinisk studie testas.

Betydelse för patienten

Forskning har visat att som mest erbjuds 1 av 3 med artros grundbehandlingen för artros. Det är känt att män deltar mer sällan i artrosskola än kvinnor. Projektet kommer att utveckla ett nytt sätt att leverera grundbehandling för artros, där varje individ skräddarsyr innehållet i artrosskolan, efter sina egna behov och preferenser. Projektet bidrar med en ny form av artrosskola, som är personcentrerad i större utsträckning än nuvarande artrosskola. Ett större antal individer kan erhålla grundbehandlingen och den nya artrosskolan kan kompensera för den skillnad mellan könen som idag finns avseende deltagande i artrosskola.

Aktuellt om forskning