Hjälp med inloggning

Välkommen till en unik sajt för våra medlemmar – Inloggad!

För att kunna komma in på Inloggad behöver du använda ett BankId första gången du loggar in. Anledningen till detta är att vi vill ha en god och hög säkerhet på våra medlemssidor, och att du kommer kunna se och redigera personlig information som du kanske inte vill ska hamna i fel händer. När du loggar in med BankId pratar din dator med Reumatikerförbundets medlemsregister och hämtar uppgifter därifrån.

Längst ner på denna sida har vi samlat några frågor vi fått om hur man loggar in och skapar konto. Läs gärna där om du undrar över något!

Steg 1 – verifiera din identitet med BankId

Surfa till: inloggad.reumatiker.se/ och klicka på den grå knappen med texten ”Logga in med BankID”.

Ta fram ditt BankID – på dator eller i din mobil

När du klickat på knappenser det ut så här. Skriv in ditt hela personnummer med 12 siffror (även århundradet, men utan bindestreck). Klicka på den gröna knappen med texten ”Logga in”.

Denna ruta dyker upp och ber dig starta ditt BankId.

Steg 2 – skapa ett konto på Inloggad

Nu dyker det upp ett formulär där din e-postadress är förifylld. Den hämtas automatiskt från medlemsregistret. Om du ser att e-postadressen inte stämmer kan du fortsätta och ändra e-postadressen när du kommit in på Inloggad. Se nedan under ”Några frågor vi fått” om hur du gör för att ändra adressen.

Med hjälp av formuläret bestämmer du nu vad du ska ha för användarnamn och lösenord.

Användarnamnet ska bestå av små bokstäver, inga mellanslag. Du kan till exempel använda tre bokstäver från ditt förnamn och tre bokstäver från ditt efternamn.

När du väljer lösenord – tänk på att det måste innehålla minst 9 tecken. Du måste också blanda stora och små bokstäver och även använda en siffra och någon symbol. Om du inte skapar ett tillräckligt svårt lösenord kommer systemet säga till om det, och du kommer inte kunna gå vidare.

Avsluta genom att klicka i rutan längst ned för att godkänna att vi sparar din information för att kunna hantera ditt konto.

Klicka till sist på gröna knappen med texten ”Skapa konto”.

Nu är du klar!

Nu kan du logga in med användarnamn och ditt lösenord. Det ser då ut så här när du går till inloggad.reumatiker.se

Om något ändå inte fungerar hör av dig till oss på [email protected] så hjälper vi till!


Några frågor vi fått

Varför måste man skapa användarnamn när det går att logga in med BankId?

Det finns två anledningar till detta – den ena är rent tekniskt och kan beskrivas med att den webbplattform vi använder kräver att det finns ett ”konto” som kan kopplas ihop med vårt medlemsregister för att det ska fungera. Den andra anledningen är att vi vill göra det möjligt för de som inte vill använda BankId att istället logga in med användarnamn och lösenord. Det är också billigare för oss om man använder användarnamn och lösenord (BankID tar ut en avgift av oss så fort det används).

Alla medlemmar i Reumatikerförbundet finns med i vårt medlemsregister, men bara de som vill har ett konto i vår tjänst Inloggad.

Varför måste lösenordet vara så krångligt?

De flesta system utsätts för så kallade ”hackningsförsök” där någon försöker ta sig in i systemet. Den största anledningen till att hackare kan ta sig in är dåliga lösenord. De krav vårt system har på lösenorden minskar risken för att man ska kunna komma åt dem eller lista ut vad de är.

Ett tips till dig som har svårt att komma ihåg alla lösenord – starta en tjänst för att hantera dem! Det finns många alternativ att välja bland, och här är några: LastPass, RoboForm, NordPass och Keeper.

Jag har inget BankId, kan jag logga in ändå?

Ja det går – du är välkommen att höra av dig till oss på [email protected] så hjälper vi dig att skapa ett konto så att du kan komma in på Inloggad ändå!

Du kommer med detta specialkonto kunna komma åt det mesta på Inloggad, men inte den personliga information och vissa andra funktioner som kräver att vi är säkra på vem det är som använder dem. Detta är för att hålla en hög säkerhet och se till att dina uppgifter inte hamnar i fel händer.

Den e-postadress som automatiskt fylls i formuläret är fel

När du loggar in för första gången, med BankId, skapas en koppling mellan ditt konto och vårt medlemsregister. Systemet fyller i den e-postadress som finns lagrad i medlemsregistret, i formuläret, och den kan inte ändras av dig i detta steg. Om den är felaktig kan du däremot ändra den senare, när du väl kommit in på Inloggad!

Så här gör du: inne på Inloggad klickar du på ”Mitt konto” (i menyn till vänster). Du kommer då till en sida med adressinformation, telefonnummer och även e-postadress. Genom att klicka på ”ändra” till höger om den felaktiga adressen kan du ändra den till den rätta.