Årshandlingar

En viktig del av vårt arbete 

 Varje år ska föreningar och distrikt lämna in sina årshandlingar. Dessa handlingar är en central del av vår verksamhet och ligger till grund för utbetalning av medlemspeng samt för revision inom förbundet för vår ansökan om statsbidrag. 

 Varför är årshandlingar så viktigt? 

Inför kommande revision av Reumatikerförbundet är det viktigt att hela organisationens handlingar finns tillgängliga. Handlingarna ligger som grund för vår ansökan om statsbidrag där kravet är att vi måste styrka att våra föreningar/distrikt/riksföreningar är aktiva och följer den demokratiska ordningen. Detta styrks med hjälp av inkomna verksamhetsberättelser, ekonomiska berättelser, revisionsberättelser och protokoll. Det är därför mycket viktigt att ni alla handlingar finns tillgängliga i vårt medlemsregister senast den 20 mars för förening och 22 april för distrikt och riksförening.  

Vi önskar att ni skickar in handlingarna genom vårt medlemsregister. Inga kuvert kommer att skickas ut. Vid frågor kontakta Lena Tholsson på telefon 08- 505 805 72 eller epost: [email protected]

I de fall ni vill skicka in handlingar per post eller med epost skickas de till: Reumatikerförbundet, Box 903 37, 120 25 Stockholm, märk kuvertet med Årshandlingar. Ni behöver se till att inga personnummer är synliga på handlingarna ni skickar in med post/epost.  

 För att utbetalning av medlemsavgiften ska kunna genomföras behöver korrekt bankgiro- eller plusgironummer vara registrerat i medlemsregistret. Se till att kontrollera och uppdatera era uppgifter innan ni skickar in handlingarna. Utbetalning sker i april/maj, förutsatt att alla handlingar är korrekta. 

Utbildning i medlemsregister kommer att erbjudas i mars, och april, anmälan görs här: https://reumatiker.se/events 

Viktigt! Kom ihåg att se till att alla handlingar är korrekta och underskriva, ofullständiga underteckningar eller preliminära bokslut accepteras inte. 

Efter genomförda årsmöten/representantskap ska följande handlingar läggas in i medlemsregistret: 

1.Verksamhetsberättelse – undertecknad av hela styrelsen I distrikts verksamhetsberättelse behöver det framgå föreningar och dess status, det vill säga aktiva, vilande eller arbetsgrupp samt vilken verksamhet som utförts. 

2.Ekonomisk berättelse/Resultat- och balansräkning (ej preliminära

3.Revisionsberättelse – undertecknad av samtliga revisorer 

4.Protokoll från årsmöte/representantskap 

5.För distrikt och riksförening: Konstituerande styrelsemötesprotokoll - undertecknade av ordförande, sekreterare och justerare.  

Genom att skicka in kompletta och korrekta handlingar i tid bidrar ni till att säkra våra gemensamma resurser och möjligheter att utveckla verksamheten på alla nivåer.  

Tack för ert viktiga arbete! 

Tips! Skanna dokument till PDF med din mobil

iPhone (via Anteckningar) 

  1. Öppna Anteckningar-appen och skapa en ny anteckning. 
  2. Tryck på kameraikonen och välj Skanna dokument. 
  3. Håll kameran över dokumentet – det skannas automatiskt eller tryck på avtryckaren. 
  4. Justera kanterna vid behov och tryck på Spara. 
  5. Tryck på dela-ikonen och välj Spara som PDF. 

Läs mer här: IPhone 

Android

  1. Öppna Google Drive-appen. 
  2. Tryck på plustecknet (+) och välj Skanna. 
  3. Rikta kameran mot dokumentet och ta en bild. 
  4. Justera eller beskär vid behov och tryck på Spara. 
  5. Välj var du vill spara PDF-filen i Google Drive. 

Läs mer här: Android

Har du Office365?

Då kan du använda Molnet som finns i appen för Office365.

Läs mer här: Skanna i Office365

Vad är en korrekt ekonomisk handling?

För att en resultat- och balansräkning ska vara korrekt ska bokföringsåret låsas efter slutförd revidering och vid låsningen står det inte längre preliminär på resultat- och balansräkning. Detta innebär i praktiken att ni:

1. Färdigställer och låser föreningens/distriktets ekonomisk berättelse (där det inte längre står preliminär)

2. Lämnar underlaget till revisorerna för revision , viktigt att samtliga revisorer skriver under

3. Genomför årsmöte eller representantskapsmöte

5. Skickar era handlingar till Reumatikerförbundet

Vidare är det viktigt att samtliga handlingar är korrekt undertecknade:

- att verksamhetsberättelsen är undertecknad av hela styrelsen 

- att revisionsberättelsen är undertecknad av samtliga revisorer        

På era årsmöten och representantskap ska beslut tas om eventuella arvoden och övriga kostnadsersättning till era förtroendevalda. Övrigt att tänka på:

Arvoden

Arvode är en ersättning till förtroendevalda som beslutas av årsmötet i respektive distrikt och föreningar och som kan variera i storlek beroende på varje förenings- och distrikts ekonomi. En del föreningar och distrikt har inga arvoden alls.

Det betraktas som lön och skall redovisas till Skatteverket via inkomstuppgifter vid årets slut (gäller om summan är 100 kr eller mer per år) Om summan uppgår till 1000 eller mer ska föreningen/distriktet även betala sociala avgifter för arvodet.

Kostnadsersättningar

Bilersättning kan utbetalas efter styrkt reseräkning där mil och resrutt anges enligt Skatteverkets schablon för skattefri milersättning med för närvarande 25,00 kr/mil gäller från den 1 januari 2023.

Alla övriga resor ska styrkas med kvitto.

Alla övriga ersättningar kan endast betalas ut mot kvitto. Man kan inte ersätta någon för kostnader personen haft utan att det verifieras i ett kvitto.

Läs och ladda gärna ner från Skatteverkets hemsida vad som gäller för ideella föreningar.

www.skatteverket.se