Kommunikation

Broschyrer och informationsmaterial

Reumatikerförbundet har tagit fram flera broschyrer och diagnosblad som är fria att använda och sprida.

Ladda ner

Behöver du bara ladda ner och skriva ut pdf-filer så hittar du dem här: Patientinformation

Beställa tryckmaterial

Behöver du tryckexemplar så kan du beställa dem i nätbutiken. Bra att veta är att du kan också ladda ner broschyrer som pdf-filer i nätbutiken

Varumärkesmanual

Reumatikerförbundets varumärkesplattform är grunden för vårt varumärkesarbete och berättar vilka vi är, varför vi finns till och vart vi vill nå. Varumärkesplattformen består av vårt syfte/vår mission, vår vision, vår värdegrund, vårt löfte, vår position och vår personlighet.

Reumatikerförbundets visuella identitet är vårt ansikte utåt. Den talar om hur vi använder logotyp/märke, färger och typsnitt. Hur vi formulerar oss är en viktig del av hur vi uppfattas. Därför har vi riktlinjer för tonalitet, språkbruk och begreppsanvändning. Tillsammans skapar allt detta vår varumärkesmanual.

Logotyp och pluggannonser

Här hittar du olika slags material, till exempel pluggannonser, märket (logo) eller annat som har med kommunikation att göra.

Hur du använder märkets olika färger

Märket finns i tre olika färger, och här nedan ser du hur du använder de olika färgerna. 

Grönt märke – originalfärgen! Används på vit bakgrund. Lägg aldrig det gröna märket mot en färgad bakgrund!

Svart märke – används på ljust färgad bakgrund (till exempel ljus rosa) eller i dokument som ska skrivas ut i svartvitt.

Vitt märke – används på mörkt färgad bakgrund.

Pluggannonser

Här finns pluggannonser som du gärna får använda.

Annonserna är uppdelade på tre teman:

  • Reumatikerförbundet allmänt
  • Reumatikerförbundets påverkansarbete och forskningsarbete

Filerna är packade som en zip-fil, ladda ner den och öppna för att se och spara filerna. Storleken i pixlar finns angiven i filnamnet. Siffrorna anger bredd x höjd.

Behöver du en annan storlek än vad som finns här, kontakta oss på [email protected]

Reumatikerförbundet allmänt

Reumatikerförbundet påverkan (intressepolitik) och forskning

Sociala medier

Sociala medier är webbplatser och mobila appar där människor kan kommunicera direkt med varandra, dela erfarenheter, åsikter och information.

Skillnaden mellan massmedia och sociala medier är att de senare bygger på ett innehåll som skapas av de som använder dem. 

En stor majoritet av Sveriges befolkning använder sociala medier och det blir fortfarande fler år från år. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean TikTok växer snabbare.

Facebook

Reumatikerförbundet finns på facebook, med flera olika sidor. Förbundet centralt har en välbesökt sida – klicka här för att komma dit!

Flera reumatikerföreningar och distrikt har också egna sidor på facebook.

Huvudmålgruppen på facebook är potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet. Det är INTE ett ställe där vi talar till våra befintliga medlemmar.

Inte privata inlägg, men gärna personliga

På facebook kan vi ha en mer personlig ton än vi kanske har i andra kanaler, men vi blir inte privata. Tänk på att inläggen företräder Reumatikerförbundet!

Inaktuell facebooksida är sämre än ingen alls

Att ha en facebooksida kräver en del. Det måste finnas någon som är ansvarig för att lägga ut information löpande, och som kommunicerar med besökarna på sidan. Om det saknas resurser att hantera facebooksidan är det bättre att inte ha någon, då det kan vara väldigt dålig marknadsföring om det är besökare som till exempel ställer en fråga via sidan och inte får svar. Man bör kunna svara inom ett dygt.

Avatarer för nedladdning

Om ni ska starta en facebook- eller Instgramsida i er förening finns det en avatar (liten bild visar vem som ansvarar för sidan).

Webben

En viktig kanal (plats) för kommunikation med våra olika målgrupper är webben. Vi har flera delar i vår hemsida, som riktar sig mot olika målgrupper.

Bra att tänka på:

  • Huvudmålgrupp – detta är den/de viktigaste målgrupperna för sidan, vilket betyder att all information som läggs ut ska vara för någon eller alla dessa målgrupper. Sidan kan ha andra målgrupper också, men de är sekundära och får inte ta över från huvudmålgruppen. Ofta leds sekundära målgrupper in till hemsidan från annat håll än startsidan, till exempel från olika typer av länkar.
  • Sidans huvudsyfte – detta beskriver vad vi vill att sidan ska uppnå, varför den finns till. Syftet styr tillsammans med huvudmålgruppen vilken typ av information som läggs ut på sidan.

Reumatikerförbundets hemsida

Huvudmålgrupp: potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet

Huvudsyfte: rekrytera medlemmar och givare, sprida kunskap om reumatiska sjukdomar och hur det är att leva med dem

Distriktens sidor

Huvudmålgrupp: regionala politiker och beslutsfattare

Huvudsyfte: lyfta distriktets intressepolitiska arbete

Varje distrikt utser en webbansvarig som lägger upp information på distriktets sidor.

Föreningarnas sidor

Huvudmålgrupp: lokala potentiella medlemmar, lokala politiker och beslutsfattare

Huvudsyfte: rekrytera medlemmar, lyfta föreningens intressepolitiska arbete

Varje förening utser en webbansvarig som lägger upp information på föreningens sidor, både för de som besöker hemsidan och de som loggar in (befintliga medlemmar). 

OBS! Webbansvarige kommunicerar också med befintliga medlemmar via hemsidan.

Manual

Evenemang och möten

Evenemang och möten kan vara väldigt effektiva kanaler för att nå ut med ett budskap och odla relationer, såväl internt som externt. 

I vår organisation använder vi oss väldigt mycket av evenemang och möten för att kommunicera med olika målgrupper. Inom organisationen har vi till exempel föreningsmöten, årsstämmor, konferenser och utbildningsdagar. Exempel på externa evenemang och möten är föreläsningar, informationsmöten, möten med politiker och beslutsfattare och mycket annat. Ibland är vi också med på mässor och utställningar.