Webben
En viktig kanal (plats) för kommunikation med våra olika målgrupper är webben. Vi har flera delar i vår hemsida, som riktar sig mot olika målgrupper.
Bra att tänka på:
- Huvudmålgrupp – detta är den/de viktigaste målgrupperna för sidan, vilket betyder att all information som läggs ut ska vara för någon eller alla dessa målgrupper. Sidan kan ha andra målgrupper också, men de är sekundära och får inte ta över från huvudmålgruppen. Ofta leds sekundära målgrupper in till hemsidan från annat håll än startsidan, till exempel från olika typer av länkar.
- Sidans huvudsyfte – detta beskriver vad vi vill att sidan ska uppnå, varför den finns till. Syftet styr tillsammans med huvudmålgruppen vilken typ av information som läggs ut på sidan.
Reumatikerförbundets hemsida
Huvudmålgrupp: potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet
Huvudsyfte: rekrytera medlemmar och givare, sprida kunskap om reumatiska sjukdomar och hur det är att leva med dem
Distriktens sidor
Huvudmålgrupp: regionala politiker och beslutsfattare
Huvudsyfte: lyfta distriktets intressepolitiska arbete
Varje distrikt utser en webbansvarig som lägger upp information på distriktets sidor.
Föreningarnas sidor
Huvudmålgrupp: lokala potentiella medlemmar, lokala politiker och beslutsfattare
Huvudsyfte: rekrytera medlemmar, lyfta föreningens intressepolitiska arbete
Varje förening utser en webbansvarig som lägger upp information på föreningens sidor, både för de som besöker hemsidan och de som loggar in (befintliga medlemmar).
OBS! Webbansvarige kommunicerar också med befintliga medlemmar via hemsidan.