Anmäl apoteken

Som alla har märkt har Sverige idag en apoteksmarknad med flera apotekskedjor. Reumatikerförbundet har  haft lite olika åsikter om denna utveckling. Det vi framför allt var intresserade av var en bättre service och tillgänglighet till apotek i hela landet. Det sistnämnda har väl blivit bättre men hur ser det ut med servicen?

Ett av de krav som vi hade var att apoteken skulle klara av 24-timmarsregeln dvs. att kunna ha läkemedel som är receptbelagda hemma inom 24 timmar. Nu har det visat sig att apoteken inte klarar av det. Reumatikerförbundet har uppmanat sina medlemmar att anmäla de apotek som inte klarar av detta. Anmälan görs till Läkemedelsverket. Så nu får vi se vad som händer.

För er som har samma erfarenhet anmäl ni också.

Gör så här:

Skriv ditt namn födelsenummer, namn och adress på det apotek det gäller. Skriv datum och klockslag du var där samt när apotekspersonalen sa att du kunde få hämta dina mediciner. Glöm inte skriva vilka läkemedel det gäller.

Skicka detta sedan med mail till läkemedelsverket med rubriken ”anmälan 24 timmars regeln” till [email protected]. Glöm inte att be om ett svar.

Du missar väl inget?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Klicka på knappen och anmäl dig.

Välkommen!

Nej tack, en annan gång!

Omkring en miljon människor i Sverige har en reumatisk sjukdom. Om man funderar på hur många som lever med en reumatisk sjukdom i familjen som närstående och anhörig kan man ana att vi tillsammans är väldigt många människor.

Mammor, pappor, syskon, barn, och nära vänner.

Det är ett viktigt perspektiv som tyvärr ofta blir lite osynligt.

Vi hoppas att du kan svara på en liten enkät om hur du upplever att du får  information och annat stöd.
Tack!

Har du en familjemedlem eller närstående som har en reumatisk sjukdom?