Hur ska du träna vid artros?

Kontrollerade rörelser är viktigast

För att träningen ska ge maximal effekt krävs det kontroll och koncentration under övningen. Målet är att dina muskler ska vara aktiva under så stor del av rörelsen som möjligt.

Om du till exempel tränar att resa dig och sätta dig, får du ingen träningseffekt om du ”faller” ner den sista biten till stolsitsen. Välj då en stol som är tillräckligt hög för att du ska kunna sätta sig med bibehållen muskelkontroll hela vägen ner, och att du kan resa dig med samma kontroll.

Att träna fem minuter om dagen med kontroll och kvalitet kan göra god nytta. Du blir bra på det du tränar!

För att orka träna regelbundet är det viktigt att hitta en träningsform som känns rolig och lustfylld och som passar bra in i ditt dagliga liv.

Att tänka på

Övning: Uppstigning från stol

Övning: Step up!

Är du intresserad av att bli friskvårdsledare och nyfiken på vad det skulle innebära?

Så roligt! Då ska du kontakta din lokalförening inom reumatikerförbundet och berätta om ditt intresse.

Friskvårdsledare behövs inom många olika grupper i Reumatikerförbundet, så hör med din lokalförening hur du ska göra för att komma igång.

 

Några exempel på vad en friskvårdsledare gör

-          Leder grupper i vattengympa

-          Ordnar med stavgångsgrupper

-          Kör digitala samlingar med till exempel hand, fot eller sittgympa

-          Jobbar för att medlemmar ska få mera kunskap om egenvård

-          Leder olika typer av gympagrupper

-          Har ett intresse för livsstilsfrågor och vill hjälpa andra att må så bra som möjligt

Stäng