Hur skapar jag en god vana?

Vad är viktigt att tänka på för min hälsa?

 

Sätt mål och delmål

Att lyckas med något ger motivation. Framgång föder motivation och det är viktigt att sätta upp mål för dig själv som är möjliga att nå inom en rimlig tid. Det kan vara att kunna knäppa en knapp, leka med barn eller barnbarn eller komma ur bilen efter en längre resa.

Mät dina framsteg

Genom att föra dagbok eller veckoanteckningar kan du lättare mäta dina framsteg, eller uppmärksamma en försämring i tid och vidta åtgärder. Du kan också ta hjälp av olika mätinstrument, exempelvis en stegräknare i mobilen. Det finns också en mängd olika appar som kan hjälpa dig att både hålla motivationen uppe men också att hålla koll på din plan.

Utvärdera

En utvärdering kan bestå i att du själv tar tiden på en given sträcka när du promenerar. En fysioterapeut eller arbetsterapeut kan göra olika tester som kan upprepas efter en tid för att se om det skett någon förbättring.

Hur får jag motivation att träna och behåller den?

SMART-modellen

Återigen vill vi tipsa om SMART-modellen som hjälp när du funderar över dina mål.

Är du intresserad av att bli friskvårdsledare och nyfiken på vad det skulle innebära?

Så roligt! Då ska du kontakta din lokalförening inom reumatikerförbundet och berätta om ditt intresse.

Friskvårdsledare behövs inom många olika grupper i Reumatikerförbundet, så hör med din lokalförening hur du ska göra för att komma igång.

 

Några exempel på vad en friskvårdsledare gör

-          Leder grupper i vattengympa

-          Ordnar med stavgångsgrupper

-          Kör digitala samlingar med till exempel hand, fot eller sittgympa

-          Jobbar för att medlemmar ska få mera kunskap om egenvård

-          Leder olika typer av gympagrupper

-          Har ett intresse för livsstilsfrågor och vill hjälpa andra att må så bra som möjligt

Stäng