Strukturera träningen genom att sätta mål

Är du en av de som har svårt att komma igång med träningen om det inte finns en överenskommelse eller en bokad tid? Ett sätt att komma runt det kan vara att bestämma med en god vän att träna tillsammans. Det kan kännas svårare att dra sig ur om det drabbar någon annan.

Att ha någon som hejar på när det går lite trögt och någon som kan beundra de framsteg du gör kan kännas skönt. Bara det faktum att du vet att någon kommer att kolla hur det går kan hjälpa till att hålla motivationen uppe.

Motivation

 

SMART

Om du sätter mål kommer du också ha lättare att följa din plan. En enkel modell för att sätta delmål och mål är SMART-modellen.

Använd gärna en träningsdagbok för att ännu tydligare för dig själv få ”svart på vitt” hur din fysiska aktivitet och träning går och fungerar utifrån de mål du satt. En träningsdagbok kan vara en enkel almanacka där du gör dina noteringar eller någon av de många digitala varianterna som erbjuds. Oavsett vad du väljer kommer du få stöd av att använda en träningsdagbok.

Och du…! Glöm inte att belöna dig när du nått ett delmål eller mål!

Nyttan av en träningsdagbok

Är du intresserad av att bli friskvårdsledare och nyfiken på vad det skulle innebära?

Så roligt! Då ska du kontakta din lokalförening inom reumatikerförbundet och berätta om ditt intresse.

Friskvårdsledare behövs inom många olika grupper i Reumatikerförbundet, så hör med din lokalförening hur du ska göra för att komma igång.

 

Några exempel på vad en friskvårdsledare gör

-          Leder grupper i vattengympa

-          Ordnar med stavgångsgrupper

-          Kör digitala samlingar med till exempel hand, fot eller sittgympa

-          Jobbar för att medlemmar ska få mera kunskap om egenvård

-          Leder olika typer av gympagrupper

-          Har ett intresse för livsstilsfrågor och vill hjälpa andra att må så bra som möjligt

Stäng