Träna pilbågen med oss

En ny vecka där vi återigen får hjälpas åt att hålla oss friska både på det personliga planet och i samhället genom att följa våra myndigheters råd.

Idag vill vi tipsa dig om en enkel övning för överkroppen där du med hjälp av gummiband både tränar rörlighet och styrka/uthållighet. Övningen som kallas för ”pilbågen” är en klassiker inom den reumatologiska fysioterapin, inte minst för personer med inflammatorisk ryggsjukdom. Men den passar för de flesta!

Så bryt ditt stillasittande idag och ”skjut lite pilbåge”.

Pilbågeövning

Till den här övningen behöver du ett gummiband. Övningen finns också med i en fin plansch som du laddar ner här.

Här hittar du alla träningspass samlade allt eftersom vi publicerar övningarna: Träna med oss!

Facebook-kommentarer

Är du intresserad av att bli friskvårdsledare och nyfiken på vad det skulle innebära?

Så roligt! Då ska du kontakta din lokalförening inom reumatikerförbundet och berätta om ditt intresse.

Friskvårdsledare behövs inom många olika grupper i Reumatikerförbundet, så hör med din lokalförening hur du ska göra för att komma igång.

 

Några exempel på vad en friskvårdsledare gör

-          Leder grupper i vattengympa

-          Ordnar med stavgångsgrupper

-          Kör digitala samlingar med till exempel hand, fot eller sittgympa

-          Jobbar för att medlemmar ska få mera kunskap om egenvård

-          Leder olika typer av gympagrupper

-          Har ett intresse för livsstilsfrågor och vill hjälpa andra att må så bra som möjligt

Stäng