Hem » Nyheter » Träning från topp till tå

Träning från topp till tå

Att hitta bra anledningar att börja cykla är inte svårt. Hela kroppen och även knoppen mår bättre – dessutom är det skonsamt. Och kul!

Ursprungligen publicerad i Reumatikervärlden #2 , 2015

När Elin Löfberg, sjukgymnast med specialistkompetens inom reumatologi, och ansvarig för Reumatikerförbundets träningsblogg, går igenom kroppen visar det sig att det mesta tjänar på en tur uppe på cykelsadeln.

– Cykling är mer skonsamt än löpning, säger Elin Löfberg, som själv är en cykelälskare. Många av mina patienter får inte upp flåset när de tränar för att lederna sätter stopp. Då är det bra att pröva cykling. Det är också en träningsform som passar alldeles ypperligt för dem med några pluskilon för mycket. Mindre plåga och mer glädje.

Elin Löfberg tipsar nybörjaren att inte cykla sig blöt av svett utan att ta det lugnt.

– Kliv av i uppförsbacken. Hälsoeffekterna kommer ändå och det går att starta på alla nivåer, i alla åldrar.

Huvudet

Att trampa på en cykel kan vara så roligt och stärkande att det stimulerar kroppens må bra-hormoner, endorfiner. Själen blir glad, både av att hålla till ute i naturen och av att träna inne med andra entusiaster och bra musik. Att känna sig nöjd med sin prestation är bland det bästa som finns. Det gör det lättare att trivas med livet och sig själv.

Lår

Kungen bland cykelmusklerna är de som sitter fram och bak på låren. I och med att cyklisten jobbar med kroppens största muskler ökar konditionen snabbare. Träningen för rumpa, höft och vadmusklerna är också central och cyklingen hjälper till att hålla de här viktiga delarna i god form. Vältränade ben gör att kroppen känns ung.

Överkroppen

Även överkroppen jobbar när benen trampar. Det betyder träning för musklerna i skuldror, axlar och armar men framför allt ryggen och magmusklerna. Den som vill lägga lite extra krut på cyklingen märker snart att belöningen blir starkare bålmuskler. Och de gör stor nytta: stark bål betyder minskad risk för ont i ryggen.

Händer

En del med värk i händerna tänker att de inte klarar av att cykla. Men gör ett försök! Fundera över att byta ut styret eller satsa på ergonomiska handtag. En bra cykelaffär har prylarna, och kan hjälpa till med inställningarna. Små förändringar kan betyda ett nytt liv som cyklist. Tänk på glädjen när det som verkade omöjligt plötsligt går att göra.

Knä

Egentligen är det knät som vinner mest på en cykeltur. Cyklister med smärta och stela leder brukar må bra av och gilla cykling, inte minst för att det är en form av rörelse som smörjer och mjukar upp knäna. Senor och muskelfästen blir också smidigare. Cykelskor gör att det går att jobba hela varvet runt med pedalerna och att knäna avlastas.

Hjärtat

Cykling är en toppaktivitet även för kroppens centralstation, hjärtat. Blodcirkulationen och syreupptagningen ökar och hjärtat stärks, höjer sin kapacitet och blir mer effektivt. Vilket betyder ännu mer syre och näring till musklerna. Cykling är fantastiskt bra för att motverka hjärt- och kärlsjukdom och är en enkel väg till bättre hälsa.

Midjan

Den som cyklar bränner kalorier och det kan leda till ett minskat midjemått. Många vill gå ner i vikt och just cykling kan vara en vettig metod. Hela kroppens system får en positiv effekt och det kan också betyda att blodtrycket sjunker. Högt blodtryck är vanligt och den som inte provat cykling förr gör rätt i att testa.

Fötter

Cykelskor är en riktigt fiffig sportpryl. Går skon att klicka fast i pedalen går det att få till ett rundtramp, alltså att kunna ta i hela varvet och på så sätt öka kraften. Foten sitter inte fast utan går att vrida till, så lossnar den. Det är en vanesak, men det är förstås bra att vara försiktig de första gångerna! Skorna gör också att stabiliteten ökar och trycket på fotsulorna minskar. En bra cykelsko är en riktig ”motionskrydda”, som inte behöver vara dyr.

Text: Maja Aase

Facebook-kommentarer

Är du intresserad av att bli friskvårdsledare och nyfiken på vad det skulle innebära?

Så roligt! Då ska du kontakta din lokalförening inom reumatikerförbundet och berätta om ditt intresse.

Friskvårdsledare behövs inom många olika grupper i Reumatikerförbundet, så hör med din lokalförening hur du ska göra för att komma igång.

 

Några exempel på vad en friskvårdsledare gör

-          Leder grupper i vattengympa

-          Ordnar med stavgångsgrupper

-          Kör digitala samlingar med till exempel hand, fot eller sittgympa

-          Jobbar för att medlemmar ska få mera kunskap om egenvård

-          Leder olika typer av gympagrupper

-          Har ett intresse för livsstilsfrågor och vill hjälpa andra att må så bra som möjligt

Stäng