Träningstips i coronatider

Har du frågor om vaccin och covid-19?

Just nu får vi många frågor om vaccin och covid-19. Vi ger inte medicinska råd i enskilda fall. Kontakta den mottagning där du behandlas för råd som gäller för dig.

 

Den information vi kan ge är allmän och du kan läsa dem här: Information om corona och vaccinationer.  Har du en mer generell fråga om reumatiska sjukdomstillstånd är du varmt välkommen att höra av dig till vår frågelinje. Kontaktuppgifter hittar du här: Reuma direkt. Observera att det är sommarstängt mellan följande datum 210702 – 210813 Välkommen åter måndagen den 16/8 kl:15.00 – 19.00. 
Mer information
hittar du alltid på Folkhälsomyndigheten och 1177.se

Vi är nu många som i dessa coronatider hjälps åt att minska smittspridningen genom att hålla oss hemma. Många som har möjligheten arbetar hemma. Kontor stängs, arbetsplatser står tomma, gymmen stänger, och det kan kännas tråkigt och energilöst. Om du har möjlighet kan du förstås ta en promenad i friska luften, men många av oss har inte riktigt den möjligheten.

Här hittar du alla träningspass samlade allt eftersom vi publicerar övningarna: Träna med oss!

Risken är stor att vi blir mer stillasittande än tidigare och rör på oss mindre än vanligt. Därför vill vi tipsa om vad man kan göra hemma för att få lite energi och inte tappa orken.

Reumatikerförbundet har genom åren tagit fram en hel del träningsmaterial. Vi vill gärna i dessa coronatider dela med oss av lite träningsinstruktioner som passar hemma.

Träningsprogram med gummiband eller stol

Ladda ned övningar med gummiband och andra övningar som är bra för dig som behöver träna hemma. En stol är också ett redskap!

Bakåtböjning över stol

Här är en enkel övning för att bryta inaktiviteten, passar perfekt när du sitter framför dator eller läsplatta. Allt du behöver är en stol.

Syftet med den här övningen är att bibehålla eller om möjligt öka ryggradens möjlighet till bakåtböjning (sträckning). Kom ihåg att lite rörelse och att göra det ofta gör stor skillnad.

Facebook-kommentarer

2 reaktioner på ”Träningstips i coronatider”

  1. Pingback: Träningstips – Karlstad

  2. Pingback: Träningstips från förbundet – Värmland

Kommentarer är stängda.

Du missar väl inget?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Klicka på knappen och anmäl dig.

Välkommen!

Nej tack, en annan gång!