Träningstips i coronatider

Vi är nu många som i dessa coronatider hjälps åt att minska smittspridningen genom att hålla oss hemma. Många som har möjligheten arbetar hemma. Kontor stängs, arbetsplatser står tomma, gymmen stänger, och det kan kännas tråkigt och energilöst. Om du har möjlighet kan du förstås ta en promenad i friska luften, men många av oss har inte riktigt den möjligheten.

Här hittar du alla träningspass samlade allt eftersom vi publicerar övningarna: Träna med oss!

Risken är stor att vi blir mer stillasittande än tidigare och rör på oss mindre än vanligt. Därför vill vi tipsa om vad man kan göra hemma för att få lite energi och inte tappa orken.

Reumatikerförbundet har genom åren tagit fram en hel del träningsmaterial. Vi vill gärna i dessa coronatider dela med oss av lite träningsinstruktioner som passar hemma.

Träningsprogram med gummiband eller stol

Ladda ned övningar med gummiband och andra övningar som är bra för dig som behöver träna hemma. En stol är också ett redskap!

Bakåtböjning över stol

Här är en enkel övning för att bryta inaktiviteten, passar perfekt när du sitter framför dator eller läsplatta. Allt du behöver är en stol.

Syftet med den här övningen är att bibehålla eller om möjligt öka ryggradens möjlighet till bakåtböjning (sträckning). Kom ihåg att lite rörelse och att göra det ofta gör stor skillnad.

Facebook-kommentarer

DU MISSAR VÄL INGET INTRESSANT?

Prenumerera på nyhetsbrevet!