Vanliga matförpackningar är svåra att öppna visar test

Nästan var femte person har problem med att öppna förpackningar och komma åt innehållet. Många kämpar med att öppna förpackningar som innehåller viktiga basvaror i de flesta hem. Reumatikerförbundets brukarpanel har testat åtta vanliga matprodukter för att avgöra hur lätta förpackningarna är att öppna och använda. Samtliga produkter ingår i PRO:s årliga prisundersökning och utgör olika slags förpackningstyper.

Nedslående resultat
Undersökningen visade att sju av åtta förpackningar underkändes av brukarpanelen. Förpackningarna klarar inte de mest grundläggande momenten som att man ska kunna öppna, hålla, hälla, tömma, återförsluta och sopsortera dem.  Endast SIA-glassen klarade testet med minsta möjliga marginal. Att bryta förseglingen låg på gränsen för att bli godkänd, konstaterade brukarpanelen i sin rapport

-Vi såg att små designförändringar i befintliga förpackningar skulle göra stor skillnad för oss som köper produkterna. Förseglingar finns för att konsumenten ska vara säker på att förpackningen är oanvänd. Det finns ingen anledning varför den ska vara onödigt svåröppnad, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.

Förpackningstestet genomfördes för att avgöra om produkterna kunde godkännas som lättöppnade och lätthanterliga enligt Reumatikerförbundet. De här produkterna testades:

  • Falksalt plastburk, 600 gram
  • Ekströms blåbärssoppa, 1 liter
  • Knäckebröd Falu Råg-Rut Wasabröd, 235 gram
  • SIA glass, 0,5 liter
  • Jozo salt, plastburk, 600 gram
  • Gevalia bryggkaffe, 450 gram
  • Felix ketchup, 1 kg
  • Oboy chokladdryck, 450 gram* 

När Reumatikerförbundet började med sina tester 2003 utsågs äggkartongen till bästa förpackning och glasburk med vakuum och plåtlock till sämsta förpackning. Sedan dess har en metod för att bedöma om förpackningar är lättöppnade utvecklats. Det har gjorts i samarbete med myndigheter, branschorganisationer och företag, industridesigner och professor Lena Lorentzen. Företag som använder metoden och uppnår kraven kan i sin marknadsföring berätta att förpackningen är godkänd av Reumatikerförbundet.

–Produkter som utvecklas med hänsyn till nedsatt handfunktion gynnar alla konsumenter. För företagen är det en allt viktigare konkurrensfaktor, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.

*sedan testet genomfördes har Oboy-förpackningen fått en ny design.

Facebook-kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

DU MISSAR VÄL INGET INTRESSANT?

Prenumerera på nyhetsbrevet!