Vardagstips för att röra på sig hemma

Bryt ditt stillasittande! Här kommer några vardagstips från oss på hur du enkelt kan vara lite extra fysiskt aktiv i din hemmiljö. Det spelar faktiskt ingen roll vad du gör, huvudsaken är att du gör något annat än att sitta stilla. Gå ett varv runt soffbordet, använd din stol, eller varför inte dansa och sjunga?

Dansa

Ställ dig upp och dansa till en svängig låt på radion eller sätt på din favoritlista på Spotify eller Youtube . När som helst. Ta en paus från datorn, eller från TV:n. Du kan självklart dansa sittande också.

Res dig från stolen

När du ändå reser dig, sätt dig och res dig igen. På detta sätt ökar du din fysiska aktivitet och träning av benmusklerna med 100%. Gör det två gånger eller varför inte utmana dig (eller en kompis) till fler gånger.

Step up i trappen eller på tjock bok:

Att träna step up, alltså att ta ett steg upp och sedan kliva ned igen på ett trappsteg eller på en tjock bok kan bli rena konditionspasset beroende på hur snabbt (hög intensitet) och hur länge du gör övningen.

Sjunga

Sjung och gör ”Huvud, axlar, knä och tå”, och varför inte via Skype eller annan videolänk, garanterat kul både för barnbarn eller ihop med grannen eller kompisen.

Träna med oss!

Morgongympa på SVT

Vi vill också tipsa dig om att SVT dagligen sänder morgongympa som leds av instruktör, med övningar som lämpar sig för hemmabruk. Så häng på gympagänget i SVT kl 09.40-10.00. Här hittar du morgongympan.

Facebook-kommentarer

1 reaktion på ”Vardagstips för att röra på sig hemma”

  1. Pingback: Tips på vardagsrörelse – Forshaga-Deje

Kommentarer är stängda.

DU MISSAR VÄL INGET INTRESSANT?

Prenumerera på nyhetsbrevet!