Skicka in årshandlingar

1. Verksamhetsberättelse – undertecknad av hela styrelsen

2. Ekonomisk berättelse/Fastställd resultat- och balansräkning (det som fattats beslut om på årsmöte/representantskap)

3. Revisionsberättelse – undertecknad av samtliga revisorer

4. För distrikt/riksförening: Protokoll från representantskap – undertecknat och justerat

5. För distrikt/riksförening: Konstituerande styrelsemötesprotokoll (stryk över/dölj personnummer i versionen ni skickar in) - undertecknat och justerat

6. För distrikt: lista över föreningar och dess status, det vill säga aktiva, vilande eller arbetsgrupp. 

Tre sätt att skicka in era årshandlingar

·      Handlingarna kan läggas in i medlemsregistret i modulen Årsrapporter (information om hur du gör finns i manualen på sidan 18). Bilaga nedan.

·      Använda det portofria svarskuvert som finns bifogat.

·      Mejla in påskrivna och inskannande handlingarna till [email protected]  

För att förbundet ska kunna betala ut den medlemspeng förening/distrikt ska tilldelas behöver förbundet få in årshandlingarna för 2023.

Förening/distrikt som skickar in ovannämnda handlingar senast den 2 april kommer få sin andel av medlemsavgiften utbetalt till sitt konto senast 30:e april.

Förening/distrikt som skickar in sina årshandlingar senast den 2 maj kommer få sin andel av medlemsavgiften utbetald till sitt konto senast den 31 maj.

Medlemspeng beräknas på medlemsantalet sista december 2023 och enligt fördelningstabell nedan: 

Har ni frågor eller funderingar kring det här så är ni varmt välkomna att kontakta oss.

Med vänlig hälsning,

Lena Tholsson

Administratör enhet för organisationsutveckling       

Reumatikerförbundet

Direkt: 08 505 805 72

[email protected]

Information om ekonomisk handling

Vad är en korrekt ekonomiskhantering? 

För att en resultat- och balansräkning ska vara korrekt ska bokföringsåret låsas efter slutförd revidering och vid låsningen står det inte längre preliminär på resultat- och balansräkning. Detta innebär i praktiken att ni:

1. Färdigställer föreningens/distriktets ekonomisk berättelse

2. Lämnar underlaget till revisorerna för revision

3. Genomför årsmöte eller representantskapsmöte och först därefter

4. Låser bokföringsåret och skriver ut ny resultat- och balansräkning (där det inte längre står preliminär)

5. Skickar era handlingar till Reumatikerförbundet

Vidare är det viktigt att samtliga handlingar är korrekt undertecknade:

- att verksamhetsberättelsen är undertecknad av hela styrelsen

- att den ekonomiska berättelsen är undertecknad av hela styrelsen

- att revisionsberättelsen är undertecknad av samtliga revisorer

På era årsmöten och representantskap ska beslut tas om eventuella arvoden och övriga kostnadsersättning till era förtroendevalda. Övrigt att tänka på:

Arvoden

Arvode är en ersättning till förtroendevalda som beslutas av årsmötet i respektive distrikt och föreningar och som kan variera i storlek beroende på varje förenings- och distrikts ekonomi. En del föreningar och distrikt har inga arvoden alls.

Det betraktas som lön och skall redovisas till Skatteverket via inkomstuppgifter vid årets slut (gäller om summan är 100 kr eller mer per år) Om summan uppgår till 1000 eller mer ska föreningen/distriktet även betala sociala avgifter för arvodet.

Kostnadsersättningar

Bilersättning kan utbetalas efter styrkt reseräkning där mil och resrutt anges enligt Skatteverkets schablon för skattefri milersättning med för närvarande 25,00 kr/mil gäller från den 1 januari 2023.

Alla övriga resor ska styrkas med kvitto.

Alla övriga ersättningar kan endast betalas ut mot kvitto. Man kan inte ersätta någon för kostnader personen haft utan att det verifieras i ett kvitto.

Läs och ladda gärna ner från Skatteverkets hemsida vad som gäller för ideella föreningar.

www.skatteverket.se