Information till dig som är förtroendevald - Reumatikerförbundet

För dig som är förtroendevald

Välkommen!

Den här sidan är under uppbyggnad, men du hittar mycket som du behöver som förtroendevald redan nu.

Här samlar vi all viktig information, dokumentation och material som du behöver i ditt uppdrag som förtroendevald. Klicka på pilarna för att komma till den sektion du vill läsa mer om. Sidan är under uppbyggnad. Saknar du något? Hör av dig till oss: [email protected]

Dokument och policies

Här samlar vi olika typer av viktiga dokument och policies.

Dokument och policies

Kommunikation

Här hittar du bland annat allt förbundets grafiska profil, logotyper och pluggannonser, samt broschyrer och informationsmaterial.

Stämman 2023

Allt som du behöver inför stämman. Stämmohandlingar att ladda ner.

Stämman 2023

På gång – nyheter

Här hittar du bland annat information om pågående byte av medlemsregister och utveckling av webben.

På gång och nyheter

Office 365

Tillgång till Microsofts Office-paket och support om du behöver hjälp.

Kommunikation

Kurser och utbildning

Gå på kurs! Exempelvis en kurs on-line om att delta på stämma eller hur vi kan rekrytera medlemmar.

Dokument

Här finns information och olika typer av dokument. Klicka på rubriken och sedan på länkar för att läsa dokumenten på datorn eller ladda ner dokumentet till din dator.

Om du saknar något – tveka inte att kontakta oss!

Ekonomi

Lön till förbundets generalsekreterare utgår med 77 900 kr per månad.

Office 365

Alla som är förtroendevalda i Reumatikerförbundet, på såväl riks-, distrikts- och föreningsnivå, har tillgång till en licens för ett Office365-paket (O365). Det är viktigt att du använder den eftersom det är en förutsättning för en tydlig och fungerande kommunikation inom och utanför förbundet.

Med O365 har du som är förtroendevald tillgång till Outlook, Word, Excel och andra office-program som du kommer åt med en webbläsare på din dator, och i din telefon eller surfplatta. I din roll som förtroendevald ska du ha och använda en reumatiker.se-mailadress. Varje O365-licens (mailadress samt andra program som ingår i licensen) är personlig och får inte användas av andra.

En reumatiker.se-adress gör det tydligare att du representerar Reumatikerförbundet i kontakter med potentiella medlemmar, allmänheten, media och politiker. Det kommer också att underlätta i kontakten med andra inom Reumatikerförbundet.

Hur du får tillgång till O365

För att få tillgång till O365 mejlar eller ringer du:

Samma kontaktuppgifter gäller när du behöver teknisk support och hjälp med O365.

Kommunikation

Broschyrer och informationsmaterial

Broschyrer och informationsmaterial

Reumatikerförbundet har tagit fram flera broschyrer och diagnosblad som är fria att använda och sprida.

Alla broschyrer finns tillgängliga som pdf:er att ladda ner och skriva ut. Behöver du tryckexemplar så beställer du dem i nätbutiken.

Aktuella broschyrer

På andra språk

För att bättre nå ut till personer som inte har svenska som modersmål har Reumatikerförbundet översatt en del broschyrer till ett par vanliga språk.

Rekryteringsmaterial

Givarvärvningsmaterial

Patientinformationsmaterialet har tagits fram med stöd från Postkodlotteriet

#postkodeffekten
Alla organisationer som är förmånstagare till Postkodlotteriet taggar informationen kring projekt och verksamhet som fått stöd av Postkodlotteriet med #postkodeffekten.

Logotyp och pluggannonser

Här hittar du olika slags material, till exempel pluggannonser, märket (logo) eller annat som har med kommunikation att göra.

Hur du använder märkets olika färger

Märket finns i tre olika färger, och här nedan ser du hur du använder de olika färgerna. 

Grönt märke – originalfärgen! Används på vit bakgrund. Lägg aldrig det gröna märket mot en färgad bakgrund!

Svart märke – används på ljust färgad bakgrund (till exempel ljus rosa) eller i dokument som ska skrivas ut i svartvitt.

Vitt märke – används på mörkt färgad bakgrund.

Varumärkesmanual

Pluggannonser

Här finns pluggannonser som du gärna får använda.

Annonserna är uppdelade på tre teman:

  • Reumatikerförbundet allmänt
  • Reumatikerförbundets påverkansarbete
  • Reumatikerförbundets forskningsarbete

Storleken i pixlar finns angiven i filnamnet. Siffrorna anger bredd x höjd.

Behöver du en annan storlek än vad som finns här, kontakta oss på [email protected]

Specialbeställda

Grafisk profil

Du som är förtroendevald har full tillgång till Reumatikerförbundets grafiska profil på Sharepoint. Om du inte har tillgång se till att du som förtroendevald aktiverar Office365-kontot, läs mer under fliken för Office365. I mappen för den grafiska profilen hittar du mallar för word, PowerPoint, typsnitt, märken, avatarer med mera.

Grafiska profilen på Sharepoint – länk kommer inom kort!

Sociala medier

Sociala medier är webbplatser och mobila appar där människor kan kommunicera direkt med varandra, dela erfarenheter, åsikter och information.

Skillnaden mellan massmedia och sociala medier är att de senare bygger på ett innehåll som skapas av de som använder dem. 

En stor majoritet av Sveriges befolkning använder sociala medier och det blir fortfarande fler år från år. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean TikTok växer snabbare.

Facebook

Reumatikerförbundet finns på facebook, med flera olika sidor. Förbundet centralt har en välbesökt sida – klicka här för att komma dit!
Flera reumatikerföreningar och distrikt har också egna sidor på facebook.

Huvudmålgruppen på facebook är potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet. Det är INTE ett ställe där vi talar till våra befintliga medlemmar.

Inte privata inlägg, men gärna personliga

På facebook kan vi ha en mer personlig ton än vi kanske har i andra kanaler, men vi blir inte privata. Tänk på att inläggen företräder Reumatikerförbundet!

Inaktuell facebooksida är sämre än ingen alls

Att ha en facebooksida kräver en del. Det måste finnas någon som är ansvarig för att lägga ut information löpande, och som kommunicerar med besökarna på sidan. Om det saknas resurser att hantera facebooksidan är det bättre att inte ha någon, då det kan vara väldigt dålig marknadsföring om det är besökare som till exempel ställer en fråga via sidan och inte får svar. Man bör kunna svara inom ett dygt.

Avatar för nedladdning

Om ni ska starta en facebooksida i er förening finns det en avatar (liten bild visar vem som ansvarar för sidan).

Webben

En viktig kanal (plats) för kommunikation med våra olika målgrupper är webben. Vi har flera delar i vår hemsida, som riktar sig mot olika målgrupper.

Manual

Här kan du läsa om tankarna med våra olika delar, och hur de fungerar ihop. I beskrivningarna används några begrepp som är viktiga att förstå:

  • Huvudmålgrupp – detta är den/de viktigaste målgrupperna för sidan, vilket betyder att all information som läggs ut ska vara för någon eller alla dessa målgrupper. Sidan kan ha andra målgrupper också, men de är sekundära och får inte ta över från huvudmålgruppen. Ofta leds sekundära målgrupper in till hemsidan från annat håll än startsidan, till exempel från olika typer av länkar.
  • Sidans huvudsyfte – detta beskriver vad vi vill att sidan ska uppnå, varför den finns till. Syftet styr tillsammans med huvudmålgruppen vilken typ av information som läggs ut på sidan.

Reumatikerförbundets hemsida

Huvudmålgrupp:potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet
Huvudsyfte:rekrytera medlemmar och givare, sprida kunskap om reumatiska sjukdomar och hur det är att leva med dem

Distriktens sidor

Huvudmålgrupp:regionala politiker och beslutsfattare
Huvudsyfte:lyfta distriktets intressepolitiska arbete

Varje distrikt utser en webbansvarig som lägger upp information på distriktets sidor.

Föreningarnas sidor

Huvudmålgrupp:lokala potentiella medlemmar, lokala politiker och beslutsfattare
Huvudsyfte:rekrytera medlemmar, lyfta föreningens intressepolitiska arbete

Varje förening utser en webbansvarig som lägger upp information på föreningens sidor, både för de som besöker hemsidan och de som loggar in (befintliga medlemmar). 

OBS! Webbansvarige kommunicerar också med befintliga medlemmar via hemsidan.

Evenemang och möten

Evenemang och möten kan vara väldigt effektiva kanaler för att nå ut med ett budskap och odla relationer, såväl internt som externt. 

I vår organisation använder vi oss väldigt mycket av evenemang och möten för att kommunicera med olika målgrupper. Inom organisationen har vi till exempel föreningsmöten, årsstämmor, konferenser och utbildningsdagar. Exempel på externa evenemang och möten är föreläsningar, informationsmöten, möten med politiker och beslutsfattare och mycket annat. Ibland är vi också med på mässor och utställningar.

Kurser och utbildning

Gå på en digital kurs!

Stämmoutbildning

Senaste nytt

På fredag stängs Inloggad och medlemsregistret

På fredag stängs Inloggad och medlemsregistret

Inloggad blir Mina sidor Redan nu fredagen den 8 september läggs medlemswebben Inloggad ner, då går det alltså inte längre att logga in. Mina sidor kommer att bli den nya portalen för medlemmar. Vi går ut med ett medlemsbrev med ...
Aktuellt maj 2023

Aktuellt maj 2023

Under hösten börjar vi på Reumatikerförbundet att arbeta i vårt nya CRM- system i Mysoft. Samtidigt med utvecklingen av det nya medlemsregistret pågår även en uppdatering av designen och funktionaliteten på hela vår webb ...

Är du intresserad av att bli friskvårdsledare och nyfiken på vad det skulle innebära?

Så roligt! Då ska du kontakta din lokalförening inom reumatikerförbundet och berätta om ditt intresse.

Friskvårdsledare behövs inom många olika grupper i Reumatikerförbundet, så hör med din lokalförening hur du ska göra för att komma igång.

 

Några exempel på vad en friskvårdsledare gör

-          Leder grupper i vattengympa

-          Ordnar med stavgångsgrupper

-          Kör digitala samlingar med till exempel hand, fot eller sittgympa

-          Jobbar för att medlemmar ska få mera kunskap om egenvård

-          Leder olika typer av gympagrupper

-          Har ett intresse för livsstilsfrågor och vill hjälpa andra att må så bra som möjligt

Stäng