
För dig som är förtroendevald
Välkommen!
Den här sidan är under uppbyggnad, men du hittar mycket som du behöver som förtroendevald redan nu.
Här samlar vi all viktig information, dokumentation och material som du behöver i ditt uppdrag som förtroendevald. Klicka på pilarna för att komma till den sektion du vill läsa mer om. Sidan är under uppbyggnad. Saknar du något? Hör av dig till oss: [email protected]
Dokument och policies
Här samlar vi olika typer av viktiga dokument och policies.
Kommunikation
Här hittar du bland annat allt förbundets grafiska profil, logotyper och pluggannonser, samt broschyrer och informationsmaterial.
På gång – nyheter
Här hittar du bland annat information om pågående byte av medlemsregister och utveckling av webben.

Dokument
Här finns information och olika typer av dokument. Klicka på rubriken och sedan på länkar för att läsa dokumenten på datorn eller ladda ner dokumentet till din dator.
Om du saknar något – tveka inte att kontakta oss!
Verksamhetsplanering och verksamhetsberättelser
Policys och riktlinjer
Ekonomi
Lön till förbundets generalsekreterare utgår med 77 900 kr per månad.
Dokumentmallar
Här hittar du exempel och förslag på dokument för olika ändamål och syften.
Stämman 2023
Handlingar till stämman 2023.
Handlingar
Stämmoutbildning – digital kurs
Office 365
Alla som är förtroendevalda i Reumatikerförbundet, på såväl riks-, distrikts- och föreningsnivå, har tillgång till en licens för ett Office365-paket (O365). Det är viktigt att du använder den eftersom det är en förutsättning för en tydlig och fungerande kommunikation inom och utanför förbundet.
Med O365 har du som är förtroendevald tillgång till Outlook, Word, Excel och andra office-program som du kommer åt med en webbläsare på din dator, och i din telefon eller surfplatta. I din roll som förtroendevald ska du ha och använda en reumatiker.se-mailadress. Varje O365-licens (mailadress samt andra program som ingår i licensen) är personlig och får inte användas av andra.
En reumatiker.se-adress gör det tydligare att du representerar Reumatikerförbundet i kontakter med potentiella medlemmar, allmänheten, media och politiker. Det kommer också att underlätta i kontakten med andra inom Reumatikerförbundet.
Läs mer vad som gäller för O365
Hur du får tillgång till O365
För att få tillgång till O365 mejlar eller ringer du:
- Mejl: [email protected]
- Telefon till vår IT-leverantör DataCom på 08-505 805 90
Samma kontaktuppgifter gäller när du behöver teknisk support och hjälp med O365.
Kommunikation
Broschyrer och informationsmaterial
Broschyrer och informationsmaterial
Reumatikerförbundet har tagit fram flera broschyrer och diagnosblad som är fria att använda och sprida.
Alla broschyrer finns tillgängliga som pdf:er att ladda ner och skriva ut. Behöver du tryckexemplar så beställer du dem i nätbutiken.
Aktuella broschyrer
På andra språk
För att bättre nå ut till personer som inte har svenska som modersmål har Reumatikerförbundet översatt en del broschyrer till ett par vanliga språk.
Rekryteringsmaterial
Givarvärvningsmaterial
Patientinformationsmaterialet har tagits fram med stöd från Postkodlotteriet
#postkodeffekten
Alla organisationer som är förmånstagare till Postkodlotteriet taggar informationen kring projekt och verksamhet som fått stöd av Postkodlotteriet med #postkodeffekten.
Logotyp och pluggannonser
Här hittar du olika slags material, till exempel pluggannonser, märket (logo) eller annat som har med kommunikation att göra.
Hur du använder märkets olika färger
Märket finns i tre olika färger, och här nedan ser du hur du använder de olika färgerna.

Grönt märke – originalfärgen! Används på vit bakgrund. Lägg aldrig det gröna märket mot en färgad bakgrund!

Svart märke – används på ljust färgad bakgrund (till exempel ljus rosa) eller i dokument som ska skrivas ut i svartvitt.
Varumärkesmanual
Pluggannonser
Här finns pluggannonser som du gärna får använda.
Annonserna är uppdelade på tre teman:
- Reumatikerförbundet allmänt
- Reumatikerförbundets påverkansarbete
- Reumatikerförbundets forskningsarbete
Storleken i pixlar finns angiven i filnamnet. Siffrorna anger bredd x höjd.
Behöver du en annan storlek än vad som finns här, kontakta oss på [email protected]
Specialbeställda
Grafisk profil
Du som är förtroendevald har full tillgång till Reumatikerförbundets grafiska profil på Sharepoint. Om du inte har tillgång se till att du som förtroendevald aktiverar Office365-kontot, läs mer under fliken för Office365. I mappen för den grafiska profilen hittar du mallar för word, PowerPoint, typsnitt, märken, avatarer med mera.
Grafiska profilen på Sharepoint – länk kommer inom kort!
Sociala medier
Sociala medier är webbplatser och mobila appar där människor kan kommunicera direkt med varandra, dela erfarenheter, åsikter och information.
Skillnaden mellan massmedia och sociala medier är att de senare bygger på ett innehåll som skapas av de som använder dem.
En stor majoritet av Sveriges befolkning använder sociala medier och det blir fortfarande fler år från år. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean TikTok växer snabbare.
Reumatikerförbundet finns på facebook, med flera olika sidor. Förbundet centralt har en välbesökt sida – klicka här för att komma dit!
Flera reumatikerföreningar och distrikt har också egna sidor på facebook.
Huvudmålgruppen på facebook är potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet. Det är INTE ett ställe där vi talar till våra befintliga medlemmar.
Inte privata inlägg, men gärna personliga
På facebook kan vi ha en mer personlig ton än vi kanske har i andra kanaler, men vi blir inte privata. Tänk på att inläggen företräder Reumatikerförbundet!
Inaktuell facebooksida är sämre än ingen alls
Att ha en facebooksida kräver en del. Det måste finnas någon som är ansvarig för att lägga ut information löpande, och som kommunicerar med besökarna på sidan. Om det saknas resurser att hantera facebooksidan är det bättre att inte ha någon, då det kan vara väldigt dålig marknadsföring om det är besökare som till exempel ställer en fråga via sidan och inte får svar. Man bör kunna svara inom ett dygt.
Avatar för nedladdning
Om ni ska starta en facebooksida i er förening finns det en avatar (liten bild visar vem som ansvarar för sidan).
Webben
En viktig kanal (plats) för kommunikation med våra olika målgrupper är webben. Vi har flera delar i vår hemsida, som riktar sig mot olika målgrupper.
Manual
Här kan du läsa om tankarna med våra olika delar, och hur de fungerar ihop. I beskrivningarna används några begrepp som är viktiga att förstå:
- Huvudmålgrupp – detta är den/de viktigaste målgrupperna för sidan, vilket betyder att all information som läggs ut ska vara för någon eller alla dessa målgrupper. Sidan kan ha andra målgrupper också, men de är sekundära och får inte ta över från huvudmålgruppen. Ofta leds sekundära målgrupper in till hemsidan från annat håll än startsidan, till exempel från olika typer av länkar.
- Sidans huvudsyfte – detta beskriver vad vi vill att sidan ska uppnå, varför den finns till. Syftet styr tillsammans med huvudmålgruppen vilken typ av information som läggs ut på sidan.
Reumatikerförbundets hemsida
Huvudmålgrupp: | potentiella medlemmar, potentiella givare och allmänhet |
Huvudsyfte: | rekrytera medlemmar och givare, sprida kunskap om reumatiska sjukdomar och hur det är att leva med dem |
Distriktens sidor
Huvudmålgrupp: | regionala politiker och beslutsfattare |
Huvudsyfte: | lyfta distriktets intressepolitiska arbete |
Varje distrikt utser en webbansvarig som lägger upp information på distriktets sidor.
Föreningarnas sidor
Huvudmålgrupp: | lokala potentiella medlemmar, lokala politiker och beslutsfattare |
Huvudsyfte: | rekrytera medlemmar, lyfta föreningens intressepolitiska arbete |
Varje förening utser en webbansvarig som lägger upp information på föreningens sidor, både för de som besöker hemsidan och de som loggar in (befintliga medlemmar).
OBS! Webbansvarige kommunicerar också med befintliga medlemmar via hemsidan.
Evenemang och möten
Evenemang och möten kan vara väldigt effektiva kanaler för att nå ut med ett budskap och odla relationer, såväl internt som externt.
I vår organisation använder vi oss väldigt mycket av evenemang och möten för att kommunicera med olika målgrupper. Inom organisationen har vi till exempel föreningsmöten, årsstämmor, konferenser och utbildningsdagar. Exempel på externa evenemang och möten är föreläsningar, informationsmöten, möten med politiker och beslutsfattare och mycket annat. Ibland är vi också med på mässor och utställningar.
Kurser och utbildning
Gå på en digital kurs!
Stämmoutbildning
Senaste nytt

På fredag stängs Inloggad och medlemsregistret
